Akkreditering af sundhedsvæsenet er et spændende og vigtigt område, som alle klinikker, lægehuse og sundhedshuse kommer til at stifte bekendtskab med. Men hvad er akkreditering egentlig, og hvad kan man gøre for at komme i mål med akkrediteringen? Det er blot nogle af de spørgsmål, vi vil forsøge at besvare i denne artikel.


Hvad er akkreditering?

De forskellige grene af sundhedsvæsenet skal igennem en akkreditering, hvilket vil sige, at det skal vurderes, hvorvidt den enkelte institutions aktiviteter, ydelser eller arbejdsgange lever op til et sæt af fælles standarder.  

Formålet med akkrediteringen er at højne kvalitetssikringen af patientoplevelsen, hvilket bl.a. indebærer beskyttelse af personfølsomme oplysninger.  

Hos EXAKT har vi udviklet en lang række produkter, så vi med simple løsninger kan hjælpe dig med at overholde kravene i akkrediteringen, hvor der bl.a. er fokus på wayfinding samt dokumentation og beskyttelse af persondata.


Wayfinding for patienter

Hvor lang tid bruger du hver dag på at vise vej til toiletter og forskellige lokaler?

Wayfinding, eller ‘’at finde vej’’ på dansk, er et begreb der, i al sin enkelthed, dækker over, hvordan man hjælper kunder, gæster og patienter til den rigtige destination eller interessepunkt.  

Hele idéen om wayfinding er også et godt redskab i arbejdet på at effektivisere det daglige patientflow og skabe tryghed for patienterne, og ligeledes nedbringe mængden af unødvendige forstyrrelser, der i sidste ende kan medføre fejl i personalets arbejdsgange.  

Når man arbejder med wayfinding, er det vigtigt, at man tager højde for designmæssige faktorer, som kan påvirke patienternes evne til at finde vej i bygningen. Det er derfor en god idé at ensarte skilte og forskellige former for folie rent designmæssigt, så patienterne genkender det som værende redskaber til at finde vej.  

Vi har skrevet en artikel, hvor du kan læse meget mere om wayfinding, og blive klogere på de mange fordele der er, ved at indføre wayfinding.


Beskyttelse af følsomme oplysninger på tavler

Følsomme oplysninger og persondata skal beskyttes i henhold til EU’s persondataforordning, også kaldet GDPR. Det gælder også data, som er skrevet på en whiteboardtavle eller hængt op på en opslagstavle. Tavlerne må ikke være offentligt tilgængelige, og der skal være kontrol med, hvem der har adgang, og hvordan disse oplysninger bliver behandlet.  

Nogle gange kan data opbevares i et IT-system, men ofte giver det bare god mening at bruge et fysisk whiteboard eller en opslagstavle til oplysninger. Det kan dog give udfordringer ift. GDPR, idet normale whiteboards og opslagstavler ikke tilbyder nogen form for sikkerhed og aflåsning.  

De udfordringer har vi dog taget højde for, og derfor kan vi nu tilbyde låsbare whiteboardtavler, som giver mulighed for at låse af til opslag og notater på tavlen. Således bliver indholdet beskyttet mod uvedkommende adgang, og man kan selv vælge, hvem man ønsker at give en nøgle til whiteboardtavlen.


Diskretion i receptionen og ved skranken

I receptioner eller ved skranke kan man ofte komme ud for at skulle udveksle eller bekræfte persondata og følsomme oplysninger. Det er meget vigtigt, at personer i kø ikke kan overhøre disse oplysninger, så vi har hos EXAKT udviklet en række gulvfolier til at signalere zoner med ekstra diskretion.  

Diskretionszonerne er lavet i forskellige farver og former, så du kan vælge den, der passer bedst ind i din klinik. Du kan både finde helt almindelige linje til afmærkning, en firkant til afmærknings af diskretionsområde og en helfarvet gulvfolie til markering af diskretionszone.


Akkreditering hos dig

Vi hos EXAKT håber, at du kan bruge vores erfaringer, råd og produkter til at komme i mål med akkrediteringen hos dig. Du er meget velkommen til at kontakte os på telefon 98 19 35 33 eller sende en mail til exakt@exakt.dk, såfremt vi kan være behjælpelige med yderligere.

Udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig snarest muligt.