Hvad er nudging? Hvordan kan nudging præge det enkelte individ i en ønsket retning? Og hvordan får jeg nudging ude hos mig? Det er blot nogle af de spørgsmål, vi vil besvare i denne artikel. En populær definition af nudging går på, at det er ”et kærligt puf i den rigtige retning”. Når man ”nudger”, forsøger man altså at præge en eller flere personer i en ønsket retning. Nudging er relevant for både virksomheder, sundhedssektoren og alle offentlige institutioner. Fordelen ved at tænke nudging ind i organisationen er, at der er mulighed for at påvirke folks adfærd på en billig og effektiv måde, som bevarer folks ”freedom of choice”, uden at ty til brug af forbud eller økonomiske incitamenter.


Nudging i dagligdagen

Et klassisk eksempel de fleste af os kender fra dagligdagen, er tanken om at holde os sunde med en varieret kost og masser af motion. Men i et samfund hvor vi er omgivet af diverse fristelser, i form af sukker, alkohol og gode film på sofaen, kan de gode intentioner være svære at overholde. På mange arbejdspladser er der ofte kage i kantinen, som kan være svær at modstå kl. 15 om eftermiddagen, når alle depoter er fuldstændig udtømt. Her kan nudging spille en rolle, som en venlig reminder om de sunde alternativer. Lad os bare holde fast i billedet af kagen der stadig står i kantinen. Men, nu er der også placeret en skål med rosiner og nødder lige ved siden af, samt et folie på væggen med teksten: ”Sundhed og velvære – også på arbejdspladsen”. Denne lille forskel vil få mange til lige at tænke sig om en ekstra gang, og der vil, højst sandsynligt, være flere som griber ud efter rosinerne i stedet.

Et andet klassisk eksempel på et område, hvor nudging er yderst effektiv, er når de gode hygiejnevaner på toilettet skal overholdes. Især på skoler og i daginstitutioner florerer der mange bakterier, eftersom de yngste ikke så gode til at få vasket hænderne grundigt nok. Hvis børn og barnlige sjæle skal blive bedre til at følge de gængse hygiejneregler, kræver det ikke mere end en venlig reminder ved håndvasken. Her kan folier eller skilte med eksempelvis tekster som: ”HUSK at vaske hænder” og ”HUSK at bruge sæbe” gøre en kæmpe forskel. Generelt er synlig skiltning et effektivt redskab til at påvirke folks adfærd i en ønsket retning. På samme måde kan synlig skiltning om ”Husk de blå futter”, forhindre problemer med våde og beskidte gulve om vinteren. Der findes som sagt mange muligheder. Nogle løsninger kræver den rette skiltning, hvor andre at der er opstillet et fristende alternativ.


Nudging som wayfinding

Der kan nemt drages paralleller mellem nudging og wayfinding. Wayfinding handler i bund og grund om at vise folk vej. Går du eksempelvis ind på et sygehus, så er der med garanti mere wayfinding end du lige havde forestillet dig. Et sygehus er meget stort, og der er mange steder, hvor man ikke ønsker patienter og pårørende skal bevæge sig hen. Derfor kan man i det øjeblik, en person træder ind ad døren ”nudge” dem til at gå lige derhen, hvor man ønsker de skal gå hen. Det ligger helt naturligt i os mennesker at følge skilte, pile og anvisninger, når vi kommer til et sted vi ikke kender. Denne form for vejvisning er meget tæt på det vi kalder nudging, eftersom personen har truffet et valg ud fra pilene. 


Nudging eller manipulation?

Der findes mange eksempler på, hvad nudging i bund og grund er. Enkelte vil mene at det grænser til manipulation. Kritikken handler om, at man med nudging forsøger at få en gruppe personer til at gøre noget ubevidst – altså udføre en handling som de måske ikke selv ville have overvejet. Her handler det om, hvilke intentioner man har, og hvad man ønsker at opnå med sin nudging. Man kan tildeles give kritikkerne ret, eftersom man tilnærmelsesvis ”tvinger” folk til ubevidst at ændre en vane eller i hvert fald at gøre noget på en anden måde. Men, nudging bør aldrig fratage folk deres egen frie vilje, eller ændre deres tidsmæssige eller økonomiske omkostninger ved at træffe et anderledes valg. Så længe nudging benyttes som en venlig opfordring, hvor målgruppen selv kan træffe et valg, er nudging blevet benyttet korrekt – som er kærligt puf. Ser vi på sygehus-eksemplet, er det udelukkende brugt i en god mening og for at gøre hverdagen lettere for alle. I stedet for manipulation, så tænk på nudging som en hjælp til at opnå en bestemt adfærd.


Nudging hos jer

Hos EXAKT har vi mange forskellige former for nudging. Vi er både i stand til at varetage store og små nudging-opgaver – hvad enten der er tale om en løsning til daginstitutionen, erhvervslivet eller sundhedssektoren, kan vi være behjælpelig med produkter og kvalificeret rådgivning. Alle vores løsninger kan laves på de fleste af vores produkter, men især folie og skilte er to produkttyper, som er ideelle til nudging. De beskrevne løsninger der er blevet berørt i denne artikel, altså toiletfolier, skofri-zone folier og pile til vejvisning, er alle standardprodukter i vores sortiment. Hvis I har en god idé, et bestemt budskab I gerne vil sprede eller en retning I gerne vil nudge jeres besøgende i, kan vi hjælpe jer med at skræddersy præcis den løsning I ønsker. Hos os er det kun fantasien der sætter grænser, og vi elsker en god udfordring. Har du lyst til en dialog omkring nudging eller har du en god idé, som du gerne vil have vores syn på, så er du meget velkommen til at kontakte os på telefon 98 19 35 33 eller send en mail til exakt@exakt.dk.