0

Sølystskolen

Visualisering af tid og historie
Opgave

Visualisering af tid og historie

På Sølystskolen i Egå ved Århus havde de et ønske om at skabe en historisk tidslinje, der kombinerer den kronologiske tidslinje og udvikling i historiske perioder. Det er der kommet dette flotte produkt ud af. Vi ønskede at skabe mere liv ved vores hovedindgang samt at få historieundervisningen lidt væk fra klasselokale, Chromebook og bøger samt at få gjort historien mere levende og nærværende

Tidslinjens indhold og opbygning er skabt i samarbejde med en historiefaggruppe, som også har involveret historie-fagudvalgsformanden.
Fra EXAKT har Susanne Christiansen, Konsulent, og Troels Rogild, Grafisk Designer, været de heldige, der har fået lov at samarbejde med teamet på Sølystskolen. I samarbejdet er de gået nysgerrigt til værks med ideer og suppleret hinandens gode forslag og ud fra udkast, både digitalt og fysisk, er baggrund, farver, ophæng mm. blevet afstemt, så Sølystskolen nu har fået en flot visuel historisk tidslinje.

Denne case er lavet i samarbejde med Anette Poulsen, Pædagogisk leder – Sølystskolen Dorte Busk Bro, Viceskoleleder – Sølystskolen.

Den flotte og lærerige tidslinje indgår i EXAKTs standardsortiment. Gå til varekort for den historiske tidslinje – klik her.

Samarbejdet

Tydeliggørelse af historien

”Hvis andre kan bruge vores gode erfaring med inddragelse af historiefaggruppe, så er den hermed givet videre.”

Læringstavler fra EXAKT er robuste og er lavet til både inden såvel som udendørs brug. Her oversigt over Danmarks/Verdenshistorien.
Læringstavler fra EXAKT er robuste og er lavet til både inden såvel som udendørs brug. Her oversigt over Verdens/Danmarkshistorien.
IMG 2168
IMG 2167
IMG 2162
Samarbejdet

Løsning til udemiljø

Den 12 meter lange tidslinje er opbygget med Verdens- og Danmarkshistorien i kronologisk rækkefølge, og så er den afsluttet med en pil for at tydeliggøre at tiden og historien fortsætter. Tidslinjen har fået plads udendørs ved skolens indgangsparti.

Vi oplever at klasser anvender tidslinjen i undervisningen og ikke mindst at børn og voksne stopper op, er nysgerrige, læser og får en god historisk snak på vej ind og ud af skolen. På den vis understøtter det rigtigt godt, det vi gerne vil kendetegnes for som folkeskole.

envelopearrow-right